Hver tredje dansker savner inspiration til nye måder at spise og servere ost. Danskerne elsker ost, men i takt med at flere ændrer deres madvaner og spiser færre kulhydrater som fx brød, bliver den klassiske ostemad udfordret. Der er derfor behov for at tænke ost ind i nye sammenhænge, hvis man fortsat ønsker det proteinholdige mejeriprodukt som en del af kosten. Mange danskere fortæller dog, at de savner inspiration til nye måder at spise og servere ost på.
Det viser en ny undersøgelse foretaget for Mejeriforeningen, der sammen med kokken Frantz Maurice Scott Lundby, derfor ønsker at inspirere danskerne til nye måder at spise ost på.
Flere og flere danskere vælger at omlægge deres kost og spise ud fra kostprincipper, der indbefatter mindre kulhydrat som fx brød. I en ny undersøgelse foretaget for Mejeriforeningen blandt 2.019 danskere, fortæller mere end hver fjerde dansker over 18 år (27 pct.), at de i dag spiser mindre brød, end de gjorde for fem år siden. Samtidig fortæller over hver tiende, som spiser ost, at de slet ikke spiser ost på brød.
Nye brødvaner betyder ost på nye måder
Samme undersøgelse viser, at danskerne er rigtig glade for ost, og at hver fjerde af de danskere (25 pct.), som spiser ost, peger på Danmarks nationalost, Danbo osten, som deres yndlingsost. Men det faldende brødindtag sætter den klassiske ostemad ud på et sidespor. Der er derfor behov for at tænke danskernes favoritost ind i nye sammenhænge, hvis man fortsat ønsker, at det proteinholdige mejeriprodukt skal være en del af kosten.
Dog kan det være en udfordring at tænke yndlingsosten ind i nye sammenhænge, og i undersøgelsen fortæller næsten hver tredje dansker (31 pct.) da også, at de savner inspiration til nye måder at spise og servere ost på.
Mejeriforeningen og anerkendt kok vil inspirere danskerne
For at imødekomme danskernes ændrede madvaner og osteglæde, har Mejeriforeningen lanceret kampagnen Vildmedost.dk. Kampagnen har til formål at hylde Danbo osten og inspirere til nye måder at servere og anvende Danbo ost i madlavning, så danskerne fortsat kan nyde deres yndlingsost. Som et led i kampagnen har Mejeriforeningen allieret sig med den anerkendte kok Frantz Maurice Scott Lundby, som har udviklet en række nye spændende opskrifter med Danbo ost.
Frantz har bl.a. udviklet opskrifter på lækker bønne fettucine med smagfuld Danbo ostesauce, ristede svampe og friske krydderurter, en skøn omelet med bl.a. babyspinat, tomat, grillede artiskokker, Danbo ost og krydderurter samt en sprød salat med bl.a. kylling, dijonnaise, salte mandler, krydderurter og Danbo ost i tern. Om kampagnen og opskrifterne fortæller Frantz:
”Danbo osten er i mange år blevet forbundet med en god ostemad og er stort set ikke blevet anvendt i madlavning. Jeg synes derfor, at det er fantastisk at få lov at inspirere og hjælpe danskerne med at komme videre fra den klassiske ostemad og få inkorporeret Danbo osten på andre måder i deres kost. For det ville da være en skam, hvis danskerne ikke længere skulle have mulighed for at nyde deres yndlingsost, bare fordi de er begyndt at spise mindre brød end tidligere”.
Bliv inspireret på Vildmedost.dk
Vil du gerne inspireres, kan du se alle Frantz’ opskrifter og samtidig blive klogere på ost på hjemmesiden Vildmedost.dk. Du kan også finde inspiration og dele dine egne osteretter via Instagram med #vildmedost.
Om Mejeriforeningen og Vildmedost.dk
Mejeriforeningen er det danske mejeribrugs brancheorganisation. Foreningen arbejder for, via viden og faglig ekspertise, at skabe udvikling i branchen, rådgive medlemmerne og skabe optimale udviklingsmuligheder for mejeribruget i Danmark.
Mejeriforeningen har i juni 2014 initieret kampagnen ’Vild med ost’, som skal gøre danskerne klogere på ost og give dem inspiration til nye måder at spise og servere ost med hovedfokus på den mest solgte ost i Danmark: Danbo osten. Et element i kampagnen er websitet www.vildmedost.dk, som bl.a. byder på spændende opskrifter på retter med ost. ’Vild med ost’-kampagnen har til formål at styrke og nuancere kendskabet til ost, især af Danbo-typen, og ostens betydning for den danske måltidskultur.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen om danskernes ostevaner er foretaget af Kompas Kommunikation og YouGov for Mejeriforeningen. Undersøgelsen er foretaget på internettet i juni 2014. 2.019 personer mellem 18 – 74 år har gennemført undersøgelsen. Respondenterne er efterfølgende blevet vægtet på køn, alder og region, således at undersøgelsens data afspejler den demografiske fordeling, som oplyses hos Danmarks Statistik.