CUIZINE

Bladselleri – en superfood

Bladselleri - en superfood

Bladselleri er kendt for sin særprægne duft og smag – lidt skarp i betrækket for de fleste. Men det er faktisk en ren superfood, der er rig på vitaminer og mineraler. Derudover har den en række gavnlige egenskaber for kroppen, som heller ikke bør overses.

Vitaminer og mineraler i bladselleri

Selve sellerien er rig på blandt andre B- og C-vitaminer. Derudover indeholder den en rig mængde af mineralerne kalium, kalcium, fosfor og magnesium. Samtidig er den meget kaloriefattig med kun 22 kcal per 100 gram selleri. Til gengæld er der hele 1,6 gram kostfibre, hvilket tjener til en god mæthed og fordøjelse.

Forskellige typer selleri

Når vi snakker selleri, har de flere forskellige navne. Blandt andet blad-, bleg- og knoldselleri. Der er stort set ingen forskel på blad- og blegselleri. Sidstnævnte er blot dyrket i en lidt blegere form, ellers er det den samme grøntsag. Knoldselleri til gengæld er i familie med bladsellerien, men gror en knold, hvor bladselleri, som navnet antyder, gror blade.

Mad med selleri

Sellerien med de fine grønne blade og den skarpe smag er nok mest kendt for at være en ingrediens i waldorfsalat. Her gør dens skarpe bid sig godt blandt æbler, druer og fed cremefraiche. Men i mange asiatiske retter kan bladselleri virkelig gøre noget godt. Her spiller dens lidt bitre smag godt sammen med krydderier, kokos og kød.