Nye oliemøller og bedre styring har styrket kvaliteten, men også her gælder det, at man får hvad man betaler for. På mange måder kan man sammenligne udviklingen inden for olivenolie med den rivende udvikling, der de seneste årtier er foregået inden for vin.
Engang havde vi måske forestillingen om vinbønder, der stod i druer til knæene og trampede rundt for at få druesaften frigjort og klar til gæring og den videre proces mod den færdige vin. I dag ved de fleste, der interesserer sig lidt for vin, at vinificeringen ofte foregår i processer, der er dybt rationaliserede, med maksimal hygiejne og for eksempel betyder, at der anvendes ståltanke, som er en vigtig faktor i at sikre en ensartet kvalitet og holdbarhed.
En tilsvarende udvikling er sket inden for olivenolie. Selv om der stadig er mange små familievirksomheder og producenter, som stort set kun laver olie til sig selv, vennerne og folk i landsbyen, er sektoren blevet professionaliseret, så den bærende produktion sker i moderne virksomheder, som anvender de nyeste maskiner og redskaber.
Oliemøller med presser af rustfrit stål, centrifuger, der arbejder ved høje hastigheder og lagertanke, hvor man kan styre ilt og temperatur nøjagtigt, har afløst de tidligere stenkværne og manuelle presser. Vil man bevare romantikken, har man masser af muligheder for at finde små nichemærker, der stadig producerer efter de gamle metoder, men vil man sikre sig en god og kontinuerlig kvalitet med sikker styring af smagsnuancer og holdbarhed, kan man høste fordele ved at vælge en olie produceret efter de moderne principper.
Denne udvikling er også et bolværk imod billige kvaliteter, som nogle producenter forsøger at sælge som høj kvalitet. Det er ofte billige blandingsolier fra lande uden for EU, som sælges under italienskklingende navne eller på anden måde forsøges præsenteret på en måde, der ikke helt matcher indholdet.
”Vores råd er at vælge en ekstra jomfru olivenolie, som er korrekt mærket med oprindelsesland, således som alle olier, der sælges i EU skal være, og som gerne yderligere er omfattet af en sporbarhedsordning. Gør man det, finder man en vare, der aldrig har været bedre”, siger Jakob True fra virksomheden Green Seed Nordic, som leder en større kampagne for italiensk ekstra jomfru olivenolie. Kampagnen er iværksat af den største italienske producentforening for oliven og olivenolie, Unaprol, og støttes af EU og den italienske stat.
”Ekstra jomfru olivenolie er betegnelsen for det første rent mekaniske pres, der laves af oliven, og resultatet er en olivenjuice, som er fyldt med gode egenskaber. Unaprol har indført et sporbarhedssystem, der sikrer kunden, at indholdet i flasken er det, det giver sig ud for at være, og dermed har man både som privat og professionel bruger en reel chance for at træffe et kvalificeret valg. Og så er olivenolie en af de varer, hvor der er en fornuftig relation mellem pris og kvalitet, så for lidt højere pris får man forholdsvis meget mere kvalitet”, siger Jakob True.