Nethandelen boomer, og udbuddet af varer har aldrig været større. Som forbrugere elsker vi at kunne vælge, men valgmulighederne er efterhånden så omfattende, at flere og flere begynder at trække den modsatte vej. Skal man for eksempel vælge mellem 100 rødvine, tager det altså lang tid at handle, hvis hver enkelt skal vurderes og sammenlignes med de øvrige – også selv om varen leveres pr. postordre.

Det er en af grundende til, at abonnementsordninger for tiden stige voldsomt i popularitet. Her sidder der eksperter, der på forhånd vælger de bedste produkter ud, og dermed reducerer dine valgmuligheder med positivt fortegn. Fænomenet kaldes boksshopping, og det ser vi lidt nærmere på her.

Lad eksperterne hjælpe med tidsbesparelse

I dag kan rigtig mange produktgrupper købes som abonnementsordninger. Ulempen ved disse ordninger er selvfølgelig selve abonnementet, som i sagens natur er en fast månedlig udgift. Men som regel får man rigtig meget for pengene. Et godt eksempel er den nye vinklub Winefamly, som koster 75 kroner om måneden. Denne pris inkluderer fragten af den månedlige vin-kasse, og eftersom man kan bestille helt op til 23 flasker, er det billig fragt.

Men nok så vigtigt er, at du med abonnementet får adgang til et panel af eksperter, som udvælger de bedste vine i forskellige prisklasser. Med eksperterne i baghånden risikerer du ikke at få en dårlig vin på bordet, da hver enkelt vin i sortimentet er nøje udvalgt på dine vegne. Hvis du prøver at se udvalget af vin fra winefamly, opdager du sikkert også en af de øvrige fordele, som er det brede prisspekter. Der er vine i alle prisklasser, men selv i den billige ende er du garanteret optimal valuta for pengene. Og det er ikke blot rødvin, men også hvidvin, desertvine og musserende vine, der er adgang til.

Bedre priser med abonnementsordninger

En af de helt store fordele ved abonnementsordningerne er typisk også markante besparelser på prisen i forhold til normale butikspriser. Det kan lade sig gøre af flere årsager. For det første er udvalget mere begrænset, og det betyder større volumen på indkøbet og dermed bedre priser. Når der opereres med abonnenter, er købsflowet også mere konstant og forudsigeligt, og derfor kan lager og indkøb bedre trimmes og optimeres. I eksemplet med Winefamly er der således besparelser på helt op til 60%. Det betyder i praksis, at abonnementsordningen kan betale sig ved selv et meget moderat forbrug på 2-3 flasker på månedsbasis. Den gennemsnitlige dansker bruger en del mere, og så er der for alvor penge at spare.

Mange abonnementsordninger er en smule regide i konstruktionen, forstået på den måde, at man som forbruger ikke selv styrer indholdet af abonnementskassen selv. Det gælder eksempelvis de meget populære grønsagskasser, hvor det typisk er leverandøren, der vælger indholdet efter årstiden og indkøbsmulighederne. Her adskiller Winefamly sig lidt fra mange andre, idet du selv helt frit kan vælge både indhold og mængder i den månedlige kasse. Her får du således alle fordelene ved at være medlem af en skarp ”indkøbsforening”, uden at skulle gå på kompromis med valgfriheden. Du er naturligvis begrænset til det udvalg eksperterne har sammensat, men med 100-vis af gode vine er det ikke et problem i praksis.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *